Vind IL

Kosthold

Kosthold

Morten Heggen Pedersen er kokken på FFO og han serverer god og sunn mat hver dag.

 

Det serveres sunn mat og frukt/grønt. Vi skal IKKE ha noe fokus på kroppsfasonger eller slanking eller den type ting, men vi ønsker å fokusere på hva som er bra og sunt å spise.

Det serveres frukt i forbindelse med lunsj og også utover dagen ellers.

Under måltidene vil personalet sitte sammen med elevene og alle skal sitte ved bordet til alle er ferdige.

Har ditt barn noen form for allergi eller intoleranse er det viktig at vi får beskjed om dette.

 

BAMA's Kostholdsråd:

Før trening:

For å orke å være i bevegelse, trenger barna et skikkelig måltid 3-4 timer før aktivitetsstart. Dette vil gjerne si skolelunsjen. Dette måltidet er utenom Telenor Xtra sitt opplegg, men det må presiseres for foreldrene at de dagene barnet går på Telenor Xtra, så er lunsjmatpakken nødt til å være fornuftig sammensatt, og ganske rikelig.
Forslag til lunsjmåltid (alle deler må med):
• Minst to skiver grovbrød/grovt knekkebrød med skinke, ost, fiskepålegg, leverpostei etc
• Frukt (banan, mango, kiwi etc)
• Skolemelk
• Vann

 

Drikke under trening:

Barna skal ha tilgang til vann å drikke i hele Telenor Xtra-tiden, spesielt under aktiviteten. Det er best å drikke små slurker av romtemperert vann, ca 0,5 liter per time for barn i denne alderen.

 

Etter Trening:

For å restituere (genoppbygge) kroppen etter aktivitet, er det viktig å gi tilbake det barna har tæret på under aktiviteten, og det er protein, karbohydrat og væske. Ideelt sett skal restitusjonsmaten inntas innen 30 minutter etter avsluttet aktivitet. Det betyr igjen at Telenor Xtra bør servere et lite restitusjonsmåltid idet barna går hjem (det er gjerne mer enn 30 minutter til de får middag hjemme). Uten dette restitusjonsmåltidet rett etter trening, vil barna tære på kroppen og ikke rekke å bygge den opp igjen til neste dag. Og med inntil fire dager i uken på Telenor Xtra, er det avgjørende at barna får bygge seg opp, og ikke at de bygger seg ned, blir overtrente og får skader/senker prestasjonene.

Forslag til Telenor Xtra restitusjonsmat:
• Bendit Smoothie og litt nøtter, eller
• Yoghurt og banan, eller
• Hjemmelaget smoothie (frukt, juice, yoghurt og havregryn), eller
• Knekkebrød med skinke og litt juice

Vind Idrettslag
Besøksadresse: Vestre Totenveg 523
Postboks 726, Kirkeby, 2805 Gjøvik

Tlf: 61 17 60 34   e.post: vind@vindil.no Kontaktperson: Ketil Gjerde -  Daglig leder: ketil@vindil.no / 943 49 080

©2017 123klubb for effektiv klubbdrift leveres av KX Products